Home ASIA Taiwan Melancong ke Taiwan | Yilan County 3 Day 2 Night Part 2

Melancong ke Taiwan | Yilan County 3 Day 2 Night Part 2

3143
4

IMG_5677

Melancong ke Taiwan | Yilan County 3 Day 2 Night Part 2. Sambungan untuk hari kedua sepanjang aku di Yilan County Taiwan. Untuk jadual hari kedua ni agak padat sikit dengan pelbagai aktiviti yang telah pun di atur oleh pihak penganjur.

Seawal jam 9 pagi aku dah mula keluar bilik untuk mencapai setiap misi yang telah pun di tetapkan iaitu beramah mesra dengan penduduk setempat dan juga belajar bahasa taiwan.

Lepas je breakfast aku sempat juga ke kebun owner homestay untuk melihat tanaman yang ada dan yang aku makan sepanjang aku stay di sana.

Aku sebenarnya kagum dengan penduduk setempat sebab setiap rumah akan ada kebun sendiri. Jadi dari situ dah boleh jimatkan makanan harian.

10

Lepas breakfast dan melawat kebun owner homestay aku proceed ke salah satu kilang penduduk tempatan kat Yilan ni. Kat sini banyak juga produk yang di keluarkan berasaskan tanaman yg diusahakan.

Antara produk ais krim yang di keluarkan. Masa ni aku sempat rasa ais krim perisa jambu batu.

yang ni pun salah satu produk dari kilang ni. Nama dia aku dah lupa tapi kalau kat Malaysia macan biskus beras.

1

Habis park kilang diorang bawa aku ke satu tama rekresi, actually taman in the making. Menurut aunti ni taman ni hak milik penduduk tempatan tagi pihak goverment ambil alih untuk di jadikan taman rekresi so semua tanaman-tanamah dekat taman ni terpaksa dimusnakan. Pada zaman dulu kolam ni tempat org tempatan mandi tapi sekarang aku tgk dah jadi kolam ikan dah.

2

Dah penat2 masuk ladang singgah kejap kat open pool ni. pool ni merupakan pool semulajadi, punca air dari bukit sangat sejuk dan bersih. part ni yang paling aku suka. terdapat banyak open pool di sekitar Yilan.

11

Ada juga private pool untuk lelaki. Kira pada zaman dulu pool tu hanya untuk lelaki sahaja, kaum hawa di larang masuk sebab org lelaki akan mandi bogel. Fuhh nasib baik aku x dipaksa mandi bogel gak…Hehhe

Dan lagi satu penduduk setempat basuh basuh menggunakan air sungai ok. Dah boleh menjimatkan bekalan air dah. Lagi pun air kat sini sangat bersih.

3

Dah penat2 mandi bagai semua masa untuk makan. Makan diorang bawa aku kat satu kedai yang agak famous di Yilan iaitu My Mama. Masa aku sampai tu dalam jam 1 tgh hari memang ramai gila orang.

4

Last sebelum berakhirnya aktiviti aku di hari kedua aku ke tasik semulajadi (nama tasik aku update kemudian ) yang terletak di tengah-tengah bukit. Menurut penduduk tempatan tasik ini merupakan tempat tinggal roh2 orang yang dah mati. Perrghh agak scary. tapi semua tu masa zaman dulu-dulu lah. Sekarang tasik ni dah di ubah suai sesuai dengan salah satu tarikah untuk pelancong.

Kat tasek ni sesuai untuk jogging sebab udara bersih dan view yang menarik. Dan ada bukit yang boleh di daki untuk melihat seluruh tasik ni. View dari atas bukut memang ohsem cuma lelah sikit lah nak panjat atas tuh.

9

Jalan2 pasar malam, Pasar dia lebih kurang jer dengan malaysia cuma perbezaan dari segi makanan. Aku x beli banyak pun sebab tak banyak makanan halal.

End up aku beli air jer. hahha

4 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge