Kelantan Negeri Paling Miskin? Cakap Biar Guna Mulut

what the hell!!!

nampak sangat mainan politik….buta warna ke apa….nak tau kelantan negeri paling miskin sila la datang ke negeri cik siti wan kembang ni…pembangunan dan makin pesat wooo…

aku tak setuju 100 peratus dengan bancian yang telah dibuat oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin. nampak sangat mainan politik….

menurut berita dari mynewshub.

Kelantan merupakan negeri paling miskin di negara ini berdasarkan bancian, dakwa Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin.

Dakwa beliau, bancian juga menunjukkan seramai 43,376 rakyat Kelantan terutama golongan petani dan nelayan yang masih berada di bawah paras kemiskinan dengan pendapatan tidak melebihi RM1,000 sebulan.

“Manakala jajahan yang termundur di Kelantan termasuk Tumpat, Pasir Mas, Pasir Puteh dan Bachok. Kerajaan pusat tidak akan mengabaikan nasib golongan petani serta nelayan terbabit dan kita akan beri perhatian pada jajahan mundur berkenaan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pembahagian dividen kepada 70 petani yang menyertai projek tanaman cendawan secara bersepadu anjuran Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Gunung di sini hari ini.

Awang Adek mendakwa, kemiskinan itu berpunca daripada kegagalan kerajaan negeri Kelantan menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat walaupun diberi peluang memerintah selama 21 tahun.

Malah dakwanya, tiada apa yang dilakukan oleh kerajaan Kelantan yang ditadbir parti PAS bagi mengubah situasi itu kecuali melaksanakan projek-projek kecil yang hanya terbatas di kalangan penyokong mereka sahaja.

Justeru, katanya, Pihak Berkuasa Pekebun Kecil Getah (Risda) dan Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (Kada) antara agensi yang akan membantu meningkatkan taraf hidup 43,376 rakyat Kelantan terlibat.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan berkata, agensi lain seperti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) turut membiayai elaun sara hidup RM200 sebulan kepada setiap nelayan yang tinggal di Tumpat, Kota Baharu dan Pasir Puteh selain memberi bantuan peralatan menangkap ikan, bot dan pukat.

Jelasnya, kerajaan pusat banyak mengeluarkan peruntukan kepada kedua-dua agensi itu untuk melaksanakan pelbagai projek pertanian seperti menternak lembu dan ayam kampung masing-masing bernilai RM10,000 seorang. – mynewshub.my

tak lama lagi negeri kelantan akan setaraf dengan ibu negara kuala lumpur berdasarkan projek-projek yang sedang di bina dan bakal dibina tak lama lagi…kalau tak caya boleh tengok sini…

KOTA BHARU BANDARAYA ISLAM

ps: terkejut 14 aku bila baca berita ni…demmm

Updated: August 29, 2011 — 3:20 AM

19 Comments

Add a Comment
  1. terima je la hakikat…aku dok 5 thn kat sini, takdo gapo pun…dok tnh merah dah mace bandar koboi..trafik light entah ape entah..baik lg dok jeli walopon bandar mati…huhu..nak gi kb pon jale bnyk sombat…tgh bandar pun ada lopak..tiap kali ujan lebat banjir sane sini…maaf le aku kata mace ni..meme betol pun..lihat molek..tengok persekitaran..

  2. hei hei!miskin ko kaya ke mu peduli gapo? negeri lain mungkin maju infrastruktur mcm jalanraya,air yg berbilion2 ringgit yang kerajaan laburkan dan n ampak dari pandanagan mata kasar.tapi dalam poket kita sapo yang tau.walaupun bandar besar ramai yang tiada duit buat gapo namo..

  3. mmg betul pon kelantan negeri paling miskin…xleh terima ke?

  4. adoiyai puak2 mu ni.. kecek xdop bukti.. kat mana majunya Kelate?..aku ore Kelate! balik tgk lah sdiri.. berapa kerat org kaya dan berapa kerat org miskin?? tgk sepanjang jalan KB- Machang sudoh ah.. bnyk lg kedai2 dan rumoh2 hok tidak standard.. rumah hok nak roboh pun bnyk.. Negeri kita sepatutnya jd jauh lg maju dari tuh lah.. xlama lagi nok jadi macam KL? hahaha..langit dgn bumi lah boh.. so lg klu nok kato maksiat, TGNA sdiri pun guna duit haram utk bgnkan negeri kito.. alik dio xpo, alik ore lain xleh..berat 66!

  5. biasela tu tgk sape y pgg pndaila diorg buat ksmpulan nk pncing rakyat supaya pngkah org die plak hoho
    mynameismy recently posted..Raya ke-2 dah? hurm..My Profile

  6. apa bro nak diherankan dengan semua ini..bro kan orang KELATE..so bro tahu la camne kelantan skung ni…pesat ke tak pesat…ye dok??hoho..
    tapi bagi luq la kelantan tu dah cukup MAJU kot sebab kalau terlampau maju jadi MACAM KL SEBAB
    KILANG MAKSIAT TERBESAR DI SANA…HAHA!(EVIL LAUNGH)
    luqman hakim recently posted..Gambar Justin Bieber Kemalangan Kerana BerlumbaMy Profile

  7. xbek kan cakap gtu kt kg bf kita..huhu
    qasehraihan recently posted..WORDLESS WEDNESDAY #5My Profile

  8. Tak kiralah negeri mana yang paling miskin, asalkan negeri yang paling miskin tu lebih kaya dari setengah-setengah negara orang lain.

  9. mmg pn mainan politik smata2…kalu nk dbndngkn ngn ngri lain,org melayu kel lg kya..ad rumah bsar even dorg kerja sndri..kalu ngri lain,rmh bsr2 sure chinese pnya..yg mlyu tgl d flat or teres jer..

  10. tabik dgn kelantan . kalau maju sgt jadi macam kl lah . bnyk sampah masyarakat

  11. Negeri yg paling miskin sebenarnya adalah negeri Sabah tapi kerana Sabah ditadbir oleh BN maka title negeri paling miskin dpt kat Kelantan.
    IMDDIN AHMAD recently posted..Kisah seorang gadis berhati mulia.My Profile

  12. Faizal, biar jelah diorg.. Politik sekarang macam hampas.. Langsung xleh nak pakai.. Kalau dengar buat panas telinga je beb…ha3
    Jai recently posted..Program Biasiswa Pelajar Di Universiti Luar Negara Tahun 2011My Profile

  13. kalau korang nk tahu. nesgeri paling miskin, adalah negeri sabah.. ini fakta..
    dan negeri kelantan merupakan negeri ke 6 terkaya di dlam malaysia..
    kalau tak tahu, jgan duk sedap mulut je tuduh cam tu..
    dan..walaupun, pembangkang pegang di kelantan.. itu tak jadi masalah.. buat kami.. la..
    kalau korang nk tahu.. slama 20 tahun pas merintah klantan.. tak pernah pun, kerajaan pusat bagi duit RMK ..
    fattah recently posted..Mood Hari Ini..My Profile

  14. dorang nak amek alih kuasa pemerintahan kot yg wat isu tu.. huhu..

    Selamat hari raya adidilfitri ^_^
    jayhunt recently posted..Sebuah harapanMy Profile

  15. pembangkang memerintah, mmg otometik negeri tu jadi ‘miskin’. biasa la tu.
    Ekspresi Ruang recently posted..Rekaan Tangga Unik Di Butik Longchamp New YorkMy Profile

  16. membangun bersama islam:)
    hatikubaik recently posted..SALAM AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATINMy Profile

  17. sabar bro, org politik memang macam tu..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Travel Blog | Faizal Fredley | Walking in the Sky! © 2015 Frontier Theme